Praktična fizika: Kako objasnititi djetetu zašto je fizika važna

PIŠE: Tamara Backović Vulić, doMEn

Vremenska prognoza najavljuje kišni vikend. Porodična šetnja i vožnja trotineta ustupaju mjesto “zabavi” sa mališanima u četiri zida stana.

Pri samoj pomisli na sve kreativne ideje moje djece za sprečavanje dosade, bude mi loše. Pokušavam da na internetu nađem ideje za zabavu u kući, koja bi im držala pažnju duže vrijeme. Pažnju mi skreće nekoliko uzastopnih rezultata pretrage na Google-u: “Zabavni eksperimenti iz fizike za djecu”, “Fizika za djecu”, “Praktična fizika za djecu”. Fizika i zabava? Da, znam, ni meni uz fiziku nikako ne pristaje epitet “zabavna”. Može li fizika zaista biti zabavna?

Uzimam balon, staklenu teglicu, sirće i sodu bikarbonu. Zovem starije dijete, hiperaktivnog četvorogodišnjaka, da zajedno izvedemo jedan eksperiment. Nije bio srećan što je morao da se odvoji od ekrana tableta, ali je izgledalo da mu je riječ “eksperiment” zvučala interesantno. U balon smo sipali sodu bikarbonu. Staklena teglica je bila napunjena sirćetom do pola. Zajedno navlačimo balon na otvor teglice. Soda bikarbona se prosipa iz balona u teglicu i nastaje reakcija od koje se balon polako naduvava.

Ne sjećam se kada je moje dijete imalo takav izraz lica, koji u isto vrijeme otkriva da je iznenađeno, uzbuđeno i zbunjeno. “Mama šta se desilo sa balonom? Zašto teglica ‘šušti’? Možemo li da ponovimo “eSperiment?” – bile su reakcije na moj, očigledno uspješan, pokušaj povezivanja zabave sa fizikom.

Fizika nam pomaže da razumijemo kako funkcioniše svijet oko nas

Djeca su po prirodi veoma radoznala i vole da istražuju svijet oko sebe. Još kao bebe su u stanju da testiraju neke od zakona fizike, a da toga nisu ni svjesna.

Sjetite se svog djeteta u najranijem uzrastu i toga kako je bilo u stanju da po sto puta baca kašiku sa stola i sa oduševljenjem posmatra kako ona pada na pod. Zakon gravitacije savladan. Fizika je mom djetetu odgovorila na pitanja zašto je nebo plavo, zašto pada kiša, gdje se noću sunce sakrilo, kako je šećer nestao u časi punoj vode.

Što je dijete starije, pitanja o svijetu koji nas okružuje postaju kompleksnija, pa će vas mladi istraživač školskog uzrasta sigurno podsjetiti na Treći Njutnov zakon, kada mu budete objašnjavali zašto je važno da sredi svoju sobu ili završi domaći zadatak, jer se on neće završiti sam. “Sila akcije je uvijek po intenzitetu jednaka sili reakcije!” – odzvanjalo bi mi u ušima, iako je u navedenim slučajevima ova sila bila više apstraktna.

Fizika objašnjava različite pojave u prirodi, povezujući ih sa uzrocima njihovog nastanka, sa ciljem da se pronađe razlog zašto je priroda takva kakva je. Većina objašnjenja u fizici je prilično apstraktna. Da bi djetetu približili ova objašnjenja o tome kako mnoge pojave koje nas okružuju nastaju, možemo da ih povežemo sa nekim jednostavnijim eksperimentom, koji možemo da napravimo i kod kuće.

Izvođenjem “eSperimenta” djeca uče kako se pojave u nauci ispituju, dokazuju i objašnjavaju. U ovom kontekstu je uloga praktične fizike da djeci složene prirodne pojave približi na jednostavan i opipljiv način. Sa druge strane, eksperimentisanjem će se djeca još u ranom uzrastu zainteresovati za nauku, vježbati da istražuju, postavljaju pitanja i sami, povezujući sve koncepte funkcionisanja prirodnih pojava koje su naučili, doći do novih otkrića i saznanja.

Pojam STEM javlja se kao akronim formiran od engleskih naziva nekoliko akademskih disciplina: nauka (science), tehnologija (technology), inženjering (engineering) i matematika (mathematics). Procjene tržišta rada za narednih deset godina pokazuju da će za čak 75% poslova u najbrže rastućim industrijama biti neophodno poznavanje STEM vještina. Dakle, znanja i vještine iz ovih oblasti garantuju sigurnu i uspješnu poslovnu karijeru vaših mališana.

Da biste uveli svoje dijete u svijet fizike, ili mu praktično približili sve one apstraktne zakone koje uči na času, dovoljno je da konsultujete riznicu znanja današnjice – internet. Postoji mnogo sajtova i uputstava na internetu koji vas uče, koristeći stvari koje svi možemo naći u svojoj kući, kako da osmislimo eksperiment u kojem će uživati i naši mališani i mi. Uz to, postoji veliki broj edukativnih YouTube videa koji vas vode kroz proces, tako da niste prepušteni sami sebi.

Izvođenjem eksperimenata i bilježenjem njihovih rezultata djeca uče vještinu pisanja i razvijaju jezik usvajanjem novih pojmova, koji se odnose na ovu nauku. Traženjem odgovora na naučna pitanja, djeca uče da konsultuju različite izvore, a da zaključke donose samo na osnovu dokaza. Na ovaj način djeca usvajaju jednu od najvažnijih životnih vještina, a to je formiranje svog stava i samostalno donošenje odluka.

Kišni vikend preživjeli smo bolje nego što sam mogla i da zamislim zahvaljujući fizici i kućnim eksperimentima. Vozeći do vrtića ovog hladnog februarskog jutra, moj četvorogodišnjak posmatra okolinu kroz staklo automobila, pa iznenada postavlja pitanje: “Mama zašto ovo staklo ne radi?” Pogledam i shvatam da se staklo na njegovom prozoru zamaglilo i prije nego što sam uspjela da dam objašnjenje, on izgovara: ”Imam ideju! Hajde da eSperimentišemo kada se vratimo kući!”

Izvor: Portal Analitika