Zatražena ocjena ustanovnosti ograničenja za mlade vozače

Odredba člana Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima kojom je propisano da mladi i vozač početnik ne smiju upravljati vozilom na putu brzinom većom od 70 kilometara na sat (km/h), odnosno na autoputu 100 km/h, nije nesaglasna sa Ustavom Crne Gore i Evropskom konvencijom, mišljenje je Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP), povodom inicijative za ocjenu ustavnosti te podredbe koju je Ustavnom sudu Crne Gore podnio Rijad Šarkinović iz Podgorice.

On  smatra da je odredba suprotnosti sa Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i Ustavom Crne Gore, jer zakon dovodi u diskriminatorski položaj mlade vozače i vozače početnike u odnosu na ostale kategorije vozača.

U inicijativi se navodi da je navedena norma u dijelu “mladi vozač i vozač početnik” neprecizna i bez utvrđenog kriterijuma u postupku donošenja ovakvog rješenja.

MUP podsjeća da je Zakonom propisano je da mladi i vozač početnik ne smiju upravljati vozilom na putu brzinom većom od 70 km/h, odnosno na autoputu 100 km/h, niti mopedom brzinom većom od 40 km/h.

Podsjeća se da je u Hrvatskoj i drugim državama članicama Evropske unije kao jedna od „ranjivih grupa“ u saobraćaju prepoznati vozači do 24 godine i svojim zakonima dodatno su zaštitili ovu kategoriju vozača.

Nesporno je, kako se navodi, da je Zakonom izdvojena kategorija mladi i vozač početnik, i da su za njih uvedena posebna ograničenja po pitanju brzine, prisustva alkohola u krvi, kao i prisustva psihoaktivnih supstanci u organizmu.

„Međutim, ova ograničenja su uvedena sa ciljem smanjenja saobraćajnih nezgoda i smrtno stradalih učesnika u saobraćaju, čime se kategorija mladi i vozač početnik prepoznala kao ,,rizična grupa’’ iz razloga jer su u većini slučajeva bili učesnici saobraćajnih nezgoda i protiv njih su podnijeti prekršajni nalozi i zahtjevi za pokretanje prekršajnog postupka iz oblasti bezbjednosti saobraćaja na putevima“, navode iz MUP-a.

U Crnoj Gori, u 2013. godini, od početka primjene Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima, desile su se 5.264 saobraćajne nezgode, u kojima je učestvovalo 30 odsto vozača do 24 godine.

„Analizom prekršajnih naloga i zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka utvrđeno je da su vozači do 24 godine života skloni vršenju najtežih prekšaja kao što su prekoračenje dozvoljene brzine, nedozvoljeno preticanje i vožnja pod uticajem alkohola“, kaže se mišljenju MUP-a.

Saglasno međunarodnom ugovoru, propisima Evropske unije, Ustavu Crne Gore i zakonskim određenima, kao i na osnovu analiza i podataka o broju saobraćajnih nezgoda u kojima je prepoznato da su vozači do 24 godine života i vozači početnici skloni vršenju najtežih prekršaja za ovu kategoriju vozača propisana su dodatna ograničenja.

„Zato odredba Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima nije nesaglasna sa Ustavom Crne Gore, ni sa Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, pa predlažemo da Ustavni sud Crne Gore donese rješenje kojim se podnijeta inicijativa ne prihvata“, navode iz MUP-a.

Izvor. Antena M

HiPP

Procedure i Izazovi Samohranog…

Comments

  1. Mislim da je i te kako potrebno ograniciti brzinu,posebno pocetnicima i mladjim vozacima.Svjedoci smo da je previse mladih zivota izgubljeno upravo zbog velikih brzina neprilagodjenih nasim putevima.

  2. Ne vidim narociti smisao jer max ogranicenje na CG putevima je 80 km/h. Veci je problem uhvatiti i pravilno kazniti sve prestupnike bez obzira na godine, jer divljaju i stari i mladi. I naravno, kaznjavati upotrebu telefona tokom voznje!

  3. Svi smo mi nekada bili pocetnici ali s jednim jugom,ficom ili peglicom nismo mogli skoro ni preko 50 .Problem je u “dobrim”autima i roditeljima koji deci za polaganje ili 18-i rodjendan kupe najnovije auto.Kao i sve i ovo iz kuće krece.

Leave a Reply