Samo 40 odsto u predškolskim ustanova, cilj 95 odsto do 2020. godine

uniceg

U Crnoj Gori oko 40 odsto djece od 3 do 6 godina pohađa predškolsko obrazovanje, a plan je da do 2020. godine obuhvat bude povećan na 95 odsto, što je i cilj zemalja Evropske unije, saopšteno je danas na koferenciji Kvalitet obrazovanja – rano i predškolsko obrazovanje za svu djecu u Crnoj Gori, koju su organizovali UNICEF i Ministarstvo prosvjete.

„Studija UNICEF-a pokazala je da, od 22 hiljade djece u Crnoj Gori, uzrasta od tri do šest godina, 53 odsto upiše, a samo oko 40 odsto pohađa predškolsku ustanovu“, kazao je šef predstavništva UNICEF-a, Bendžamin Perks, navodeći da je deset puta manja vjerovatnoća da u vrtiće ide dijete iz Rožaja nego iz Budve, a na sličnu nejednakost, kako je naveo, nailazi se i u poređenju bogate i siromašne djece.

Prema njegovim riječima, nejednakost tih razmjera ne može se nikada premostiti i objašnjava razlike u rezultatima na PISA testiranjima testiranju, a može dovesti  i do promovisanja međugeneracijskog kruga siromaštva i nejednakosti.

Perks je, otvarajući četvrtu konferenciju posvećenu unaprjeđenju kvaliteta obrazovanja ukazao na to da se 85 odsto mozga i veći dio čula, govora i vokabulara razvija prije pete godine, zbog čega je predškolsko obrazovanje veoma važno za razvoj djeteta i u skladu sa tim je neophodno raditi na hitnom proširenju tog obuhvata.

„Rezultati testiranja PISA pokazuju da petnaestogodišnjaci u Crnoj Gori koji nijesu pohađali predškolsko obrazovanje zaostaju godinu za svojim vršnjacima iz matematike, čitanja i prirodnih nauka“, objasnio je Perks.

Iz UNICEF-a su pojasnili da su članice Evropske unije (EU), tokom decenija poslije Drugog dvjetskog rata, značajno povećale obuhvat i kvalitet predškoloskog obrazovanja. To je, dovelo i do porasta koeficijenta inteligencije za 15 po generaciji, kaže Perks

„Ulaganje u rano djetinjstvo daje najveći poduhvat za dugoročni ekonomski, socijalni i demokratski razvoj i predstavlja trajno nasljeđe za sadašnju i buduće generacije u Crnoj Gori“, zaključio je Perks.

Ministar prosvjete, Predrag Bošković kazao je da je cilj podići kvalitet i obuhvat predškolskog obrazovanja.

„Cilj za 2015. godinu smo postigli i prestigli, ali konačan cilj nije postignut dok sva djeca ne budu uključena u sistem predškolskog obrazovanja“, poručio je on.

Kako je naveo Bošković, potrebno je podizati kvalitea infrastrukture za te svrhe objasnivši da to znači otvaranje novih predškolskih ustanova u vaspitno obrazovnom sistemu Crne Gore.

On je podsjetio da je u septembru prošle godine otvoreno pet takvih ustanova i najavio da će u narednom periodu, novcem iz kredita Banke za razvoj Savjeta Evrope, biti otvoreno još sedam.

„Naš cilj je da 2020. godine praktično 95 odsto djece bude upisano u sistem predškolskog obrazovanja“, poručio je Bošković.

Prema njegovim riječima, Budva je već dostigla taj procenat, tačnije 94 odsto djece pohađa predškolsko obrazovanje, dok u Rožajama, kako je dodao, samo deset odsto djece pohađa to obrazovanje.

To obrazovanje, kako je objasnio, bitno je zbog smanjenja kriminaliteta, boljeg obrazovanja kasnije i stvara veće šanse i preduslov za uspjeh u karijeri.

„Koliko god se čini daleko cilj od 95 odsto djece u 2020. godini koje pohađa predškolsko obrazovanje, siguran sam da mi to možemo ostvariti“, zaključio je Bošković.

Izvor: MINA

 

Procedure i Izazovi Samohranog…

SOS linija baner

Comments

Leave a Reply